You medemblik - zomer 2021

Zooo Leer Ik Beter! Dat ieder kind anders is, dat wisten we allang, maar we komen er steeds meer achter dat er ook diverse manieren van leren zijn. En dat de ene manier niet per sé voor de ander ook werkt. Wat een verschillen! Ouders zullen dit ongetwijfeld nog meer hebben ingezien, toen zij vanwege corona hun kinderen noodgedwongen zelf moesten onderwijzen. Wat een verschillen! En niet alleen qua leeftijd, maar ook qua niveau, temperament, inzet, motivatie, doorzettingsvermogen, omgang met teleurstellingen en ga zo maar door. En dat het thuisonderwijs misschien niet overal even flexibel is verlopen, vindt Marian Stroet-Hauwert niet vreemd: “Het feit dat ouders plotseling al die verschillende agenda’s moesten zien bij te houden is heel intensief, zeker als je er ook nog bij moet werken.” Petje af voor ouders “Ik neem mijn petje af voor al die ouders en ook leerkrachten, die zoveel ballen in de lucht moesten houden”, zegt zij. “En misschien is het wel niet overal even goed gelukt, maar wat kun je verwachten in zo’n hectische tijd? Het zou al geweldig zijn, wanneer kinderen hier geen nare gevoelens aan over houden.” Als kindercoach en Remedial Teacher weet zij hoe belangrijk het voor kinderen is om zich in deze tijd veilig te voelen, gezond te zijn, genoeg te eten en te drinken krijgen en vertrouwen te hebben. Want pas wanneer aan deze basisbehoeftes wordt voldaan, kan een kind openstaan voor leren. En dat valt niet altijd mee, zeker niet wanneer je oma plotseling ernstig ziek wordt of wanneer je vader zijn baan verliest. Wanneer je opeens niet meer naar school kan en niet meer mag spelen met je beste vriend. Hoe ga je daar mee om? En hoe begeleid je je kind daarin? Vragen waarop je niet altijd een pasklaar antwoord hebt en waarvoor je bij een kindercoach terecht kunt als er zorgen zijn. Achterstanden In de media wordt veel gesproken over de achterstanden die kinderen opgelopen zouden hebben in hun ontwikkeling. “Het kan zijn”, bevestigt Marian, “dat kinderen zich niet optimaal hebben ontwikkeld door bijvoorbeeld angst en onzekerheid of het gemis aan de uitleg van de leerkracht of de structuur van het naar school gaan. Maar er zijn ook kinderen die het heerlijk hebben gevonden om thuis te zijn, veel rust, veiligheid en geborgenheid en één op één uitleg over de lesstof. Er zullen dus, net als altijd, veel verschillen zijn.” Resultaten Belangrijk is het om te weten óf een kind wel vooruit is gegaan. Niet vergeleken met klasgenoten, maar vergeleken met de eigen vorige resultaten. Wat is het verschil? Klopt dat in de lijn van de verwachtingen? En zo nee, hoe kan het dat het meer of minder is dan we hadden verwacht? En wat leren we daarvan over dit kind? Bijles? Is bijles een oplossing? “Niet altijd,” zegt Marian, “want wanneer een kind niet openstaat voor leren, dan kun je bijlessen tot je een ons weegt.“ Eerst moet dan worden bekeken hoe het kind er sociaal-emotioneel voorstaat. En of er leerbelemmeringen zijn (ontstaan). Bij praktijk Zooo Leer Ik Beter gaat Marian samen met ouders en het kind op zoek naar de oorzaak, maar vooral naar de bij het kind pas- sende oplossingen. Wil je meer weten? Kun je wel wat hulp gebruiken? Bel gewoon even. Marian Stroet-Hauwert Zooo Leer Ik Beter Wervershoof 06-22580705 marian@zoooleerikbeter.nu www.zoooleerikbeter.nu ZOOO LEER IK BETER EN HOE LEER JIJ? Voor ondersteuning bij het leren Voor hulp bij het leren: * leren * begrijpend lezen * spellen * lezen * rekenen * Engels Maak een afspraak voor een gratis en vrijblijvend gesprek 24 youmedemblik.nl | zomer 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy MjY1OTA=